Tyhmä asiakas on väärässä

13.3.2016

”Musiikkia mukavan läpänheiton lomaan” ¬tyyppiset radio¬-ohjelmat ovat tänä päivänä ilmeisesti
trendikkäitä, kirjoittaa Kari Romppainen.

Vastaavasti asiallisesti toimitetut musiikkiohjelmat, joista voi saada mielenkiintoista tietoa kappaleista ja niiden esittäjistä, vaikuttavat olevan katoavaa kansanperinnettä. Informatiivinen musiikkiviihde on ollut minulle mukavaa ajanvietettä myös mobiilina vaikkapa junamatkoilla. Olenko ulkoistettua kohderyhmää, vai enkö vain ymmärrä nykyajan meininkiä? Olenko kenties tyhmä asiakas tyyliin “mennyt mies on historiaa”?

No, tämä ei ole ehkä maailman tärkein asia, ja onhan toisaalta läpänheittoa vältellessäni aikani Yle Puheen ääressä lisääntynyt. Siinä on mielestäni brändi, joka on voimistunut vahvuuksillaan, kun taas täysin toisin on toimittu Radio Suomessa, jossa vastikään muutettiin maakuntaradioiden nimet lähettävän kaupungin mukaan. Printtimedian mukaan muutoksella

”haluttiin vahvistaa Radio Suomen brändiä”. Yhtiön omasta intrasta en ole tietoa asiasta löytänyt.

Tämän brändäysteon yhteydessä luovuttiin myös pitkäaikaisesta ja kunniakkaasta Lapin Radion nimestä. Lapin maakuntaradio on nyt nimeltään Radio Suomi Rovaniemi.

Rovaniemellä syntyneenä ja Lapin alueella lähes puolet elämästäni viettäneenä väitän tietäväni jotain Lapin alueesta ja ihmisistä. ”Jänkhäin jätkät” eivät välttämättä kovinkaan innostu

haastattelupyynnöstä, jonka esittää Radio Suomi Rovaniemen toimittaja. Voi olla, että on jopa

parempi olla kertomatta radioaseman nimeä, jos haluaa haastattelun saada. Päätös

nimenmuutoksesta ei ole ainakaan siis helpottanut työntekoa Rovaniemellä.

Aiemmin Radio Suomi tunnettiin Lapissakin maakuntaradioiden yhteisenä nimittäjänä – siis ihan ok-­juttuna. Nyt brändi aiheuttaa ärtymystä. Sen huomaan saadessani palautetta lappilaisilta tuttaviltani ja sukulaisiltani. Ovatko nämä ihmiset tyhmiä tai väärässä, kun he kokevat muutoksen aiheuttavan yhteisöllisyyden hajoamista? Kysynkin: millä tavalla yhtiöllemme ja yksittäiselle kuulijalle olisi haittaa siitä, että brändi on oikeasti läheinen eikä Helsingissä tehty?

Rakentelen leikilläni mielessäni skenaariota, jossa Suomessa on tulevaisuudessa vain kolme

alueellista deskiä. Ne ovat Helsingissä sijaitseva Radio Suomi Aikainen, Tampereen Radio Suomi Väli­-Suomi ja Inariin perustettava Radio Suomi Oddasat.

Teksti: Kari Romppainen, työsuojeluvaltuutettu Yle Tampere- muu Suomi